prof. Jan Švejnar: Značka Kvalitní firma by měla dbát na vzkvétání firem a celého podnikatelsko-společenského prostředí

prof. Jan Švejnar: Značka Kvalitní firma by měla dbát na vzkvétání firem a celého podnikatelsko-společenského prostředí

Profesor Jan Švejnar je světově uznávaný ekonom v oborech ekonomie rozvojových zemí, práce a strategie transformací. Napsal přes sto článků, knih a studií, vyškolil několik generací ekonomů po celém světě, je členem četných profesních asociací. Mimo jiné je také spoluzakladatelem Centra pro ekonomický výzkum a doktorské studium (CERGE-EI) v Praze. Osm let řídil Institut Williama Davidsona na Obchodní škole na Michiganské Univerzitě. V letech 1992-1998 působil jako zakládající ředitel Národohospodářského ústavu AV ČR, kde dosud působí jako vedoucí vědecký pracovník.

Jan Švejnar se narodil v roce 1952 v Praze. V sedmnácti letech odešel za rodiči do emigrace. Na prestižní Cornellově univerzitě ve státě New York získal bakalářský titul a poté pokračoval v magisterském a doktorandském studiu na Princetonské univerzitě ve státě New Jersey. Po získání doktorátu přednášel Jan Švejnar ekonomii nejdřív na Cornellově univerzitě (1978-1987), poté na Pittsburghské univerzitě (1987-1996) a od roku 1996 na Michiganské univerzitě. V mládí Jan Švejnar závodil v lyžování a dodnes rád lyžuje, hraje tenis, ocení dobré jídlo i pití. Miluje klasickou hudbu a jazz, líbí se mu filmy Miloše Formana, romány Milana Kundery, písničky Voskovce,Wericha, Suchého. Od pádu komunismu v ČR v roce 1989 profesor Švejnar díky svým znalostem a zkušenostem přispívá k návratu své rodné země mezi vyspělé, vzdělané národy Evropy.

Profesor Švejnar si přeje, aby v jeho započaté práci pokračovali i jeho následovníci. Na pojmy kvalita a kvalitní firma nahlíží z ekonomického úhlu. Kvalita se podle něj promítá z mikroúrovně až po celý agregát ekonomiky. Pozná se podle spokojenosti zákazníků a podle toho, že kvalitní firma si může dovolit o něco vyšší ceny než konkurence. Tím dosáhne i spokojenosti zaměstnanců, neboť má prostředky, které do nich může investovat a zajišťovat jim i kvalitní zázemí. Kvalita souvisí s využíváním kvalitních surovin, s úrovni vstupů i výstupů a snahou firmy mít co možná nejvyšší možnou reputaci na trhu.Profesor Švejnar lituje toho, že se české vysoké školy neotevřely konkurenci tak, jako firmy ve stavebnictví. Důsledkem toho je, že se žádná česká vysoká škola neumisťuje mezi Top 200 vysokými školami světa.

Běžnému spotřebiteli profesor Švejnar přeje především stabilní ekonomické prostředí a dostatek informací o kvalitních firmách a snadný přístup k těmto informacím. Může k tomu využít instituce, které podrobným výzkumem zjišťují kvalitu firem. K takovým projektům patří i certifikace značkou „Kvalitní firma – ověřeno zákazníky“, která se zaměřuje především na spotřebitele. Značka Kvalitní firma by měla, podle profesora Švejnara, dbát na vzkvétání firem a celého podnikatelskospolečenského prostředí. Pak se může více českých firem zařadit mezi nejlepší firmy světa.